Algemene geschiedenis N-VA

De Nieuw-Vlaamse Alliantie (N-VA) is een jonge partij met een lange voorgeschiedenis die wortelt in het democratisch Vlaams-nationalisme. De N-VA ontstaat in 2001 uit de Volksunie (VU) die in 1954 was opgericht.

Nadat bijna de helft van de toenmalige leden van de in crisisverkerende VU in juni 2001 zich achter de visie van Geert Bourgeois schaarde, neemt hij de VU-structuur over en wordt hij als waarnemend voorzitter aangesteld in oktober van dat jaar. Wat tot dan toe als ‘de groep Vlaams-Nationaal’ binnen de VU werd omschreven, neemt vanaf dan de naam ‘Nieuw Vlaamse Alliantie’ aan; kortweg N-VA. Er wordt werk gemaakt van een beginselverklaring en van het manifest van de N-VA.

De N-VA omschrijft zichzelf als een democratische Vlaams-Nationale partij, die ijvert voor een onafhankelijk Vlaanderen als lidstaat van de Europese Unie.

Op het eerste landelijke congres te Leuven wordt Geert Bourgeois verkozen tot eerste algemeen voorzitter. Het congres legt eveneens het N-VA-programma vast:

• Staatshervorming

o   Vlaamse staat
o   Brussel als Vlaamse hoofdstad
o   Binnenlands beleid in Vlaanderen

• Vlaanderen en de wereld

o   Europese Unie
o   Globalisering en Noord-Zuidverhoudingen
o   Migratie

• De Vlaamse samenleving

o   Versterking van de democratie
o   Inclusief beleid
o   Mediapolitiek

Nadat de kiesdrempel bij de eerste federale verkiezingen (mei 2003) niet behaald werd (m.u.v. Geert Bourgeois op de Kamerlijst voor West-Vlaanderen), beslist de partijraad om een kartel te vormen met CD&V om de paarsgroene meerderheid te breken tijdens de Vlaamse, Brusselse en Europese verkiezingen (juni 2004). Met succes! N-VA krijgt 6 Vlaamse parlementsleden en 1 Europees parlementslid. Geert Bourgeois wordt Vlaams minister.Hierdoor moet een nieuwe partijvoorzitter gekozen worden. Op het congres te Gent wordt Bart De Wever als nieuwe voorzitter gekozen.

Ook tijdens de gemeenteraads- en provincieraadsverkiezingen boekte N-VA (al dan niet in kartel met CD&V) succes! In deze vorm lukte dit zelfs voor een derde keer, namelijk voor de federale verkiezingen van juni 2007. Omdat er geen werk (kon) gemaakt (worden)/werd van de staatshervorming, werd de steun voor het kartel opgeheven in 2008.

Sindsdien trekt de N-VA op eigen kracht naar de stembusslag. In juni 2009 wordt de grootste overwinning behaald sinds het ontstaan van de partij, in juni 2010 wordt N-VA de grootste partij in Vlaanderen.

Ook in Zandhoven heeft N-VA al een geschiedenis.

Net zoals N-VA nationaal, vindt de N-VA Groot-Zandhoven zijn oorsprong in het Democratisch Vlaams-nationalisme. Enkele decennia geleden zetelden vanuit dit gedachtegoed enkele VU-ers in de lokale gemeenteraad. Sinds het verdwijnen van deze raadsleden, werd het ‘alleenzeggenschap’ van het gemeentebestuur verkiezingen na verkiezing enkel bevestigd. Niet dat dit een blijk van ‘goed bestuur’ was!

Binnen de gemeente waren er wel mensen die zich voldoende politiek bewust waren en die zich konden vinden in het democratisch Vlaams-nationalistische gedachtegoed waarvoor de N-VA staat. Het was dus nog enkel een kwestie om deze mensen met zich te laten verenigen. De eerste aanzetten daarvoor werd gegeven op de nieuwjaarsreceptie van N-VA Groot-Ranst. Tijdens die receptie vinden Geert Van Laer, Roel De Beukeleer en David Markey elkaar. De eerste stappen worden ondernomen.

Een eerste vergadering in aanwezigheid van een vertegenwoordiger vanuit het arrondissement Antwerpen wordt belegd. Nadien worden enkelen gecontacteerd om uiteindelijk in april 2008 de lokale afdeling boven de doopvont te kunnen houden. Het eerste bestuur wordt gevormd. Geert Van Laer wordt als voorzitter gekozen. Er wordt niet enkel werk gemaakt om de lokale afdeling N-VA Groot-Zandhoven vorm te geven; er wordt werk gemaakt van het vooropgestelde doel: deel uitmaken van het bestuur van Zandhoven.

Door de uitgave van de lokale folder probeert ze naambekendheid te verwerven. In de folder stelt N-VA Groot-Zandhoven ook zaken op gemeentelijk vlak aan de kaak die voor verbetering vatbaar zijn. Maar N-VA Groot-Zandhoven durft ook de dingen te benoemen die deel uitmaken van ‘goed bestuur’.

Natuurlijk is er ook al heel wat tijd en energie gegaan naar de steun bij de verschillende verkiezingen. Deze jonge partij op gemeentelijk vlak bruist van energie en is klaar om mee te schrijven aan een positief verhaal voor alle inwoners van Groot-Zandhoven. En dat we hiermee niet alleen staan, bewijst het groeiende ledenaantal.