Brandweer ontkent langere aanrijtijden door kermis

Op 26 oktober 2011

De Zandhovense kermis bracht naar goede gewoonte afgelopen weekend heel wat activiteit aan de Schildebaan, pal naast de brandweerkazerne. Omdat de Schildebaan net door die kermis geblokkeerd is, stelt de lokale N-VA zich vragen over de gevolgen naar veiligheid voor de inwoners. "Want door het blokkeren van de Schildebaan worden de aanrijtijden behoorlijk langer. Niet alleen moeten de brandweerlieden een omweg maken om naar de kazerne te komen. Ook het vertrek met de brandweerwagen moet via een omweg gebeuren", klinkt het.

Commandant Ivo Smits spreekt dat tegen. "De kermis staat al sinds 1996 naast onze kazerne opgesteld. Tijdens de kermis plaatsen we onze voertuigen anders, zodanig dat de eerste ploeg erg snel weg kan via Mussenbaan en Oelegembaan. Wildparkeerders zijn een gevaar. Maar ervaring leert dat het net brandweermannen zijn die naar de kermis komen, die daartegen zondigen. Die enkelingen moeten erover waken dat ze zelfdiscipline aan de dag leggen. Voor het ongeval afgelopen weekend op de E313 was onze aanrijtijd trouwens net zo lang als anders."