CD&V wil niet besparen op staatsieportretten

Op 14 september 2013

“Als we al besparen op theelichtjes bij de gemeente zoals de burgemeester eerder vertelde, dan is het nuttiger om geen portretten van de nieuwe vorsten aan te kopen als besparingsmaatregel”, vindt raadslid Paul Stulens (Vlaams Belang). “Daar sparen we veel meer geld mee uit. Aanvullend kunnen we de oude staatsieportretten van de vorige koning en koningin verwijderen uit de raadzaal en andere gemeentelijke lokalen.”

N-VA sloot zich hierbij aan, Groen onthield zich verrassend. De CD&V meerderheid verwierp echter het voorstel. “Ik heb een uur naast die mensen gezeten in het Revalidatiecentrum”, zegt burgemeester Luc Van Hove (CD&V). “Hoewel ik nog altijd een beetje kwaad ben op koning Filip en koningin Mathilde dat ze de primeur van de troonswissel niet in Pulderbos hebben aangekondigd, maar een dag later de onthulling deden, vind ik dat ze hun plaats in het gemeentehuis moeten behouden. Bovendien staan Filip en Mathilde samen met twee op één portret, wat op zich al kostenbesparend is dan de twee foto’s naast elkaar zoals van de vorige vorsten.”