Gezin dat in Canada zit voor werk mag huis niet verhuren

Op 14 september 2013

Om voorrang te geven aan eigen inwoners, verbindt het gemeentebestuur strenge voorwaarden aan de verkoop van de - overigens niet speciaal goedkope - bouwgronden in de verkaveling Bogaerevelden op het oude jumpingterrein. Binnenkort worden er opnieuw drie kavels verkocht. Dat het de gemeente menens is, blijkt uit de getuigenis van Dirk Baerts en Ilse De Cleene. "Zeven jaar geleden kochten wij onze bouwgrond. Enkel mensen met een duidelijk bewezen band met Zandhoven komen in aanmerking. Verhuur of verkoop binnen de tien jaar is verboden om te vermijden dat mensen de bouwgronden aankopen als opbrengsteigendom. In de aankoopakte staat echter wel duidelijk dat gevallen van overmacht door de gemeenteraad beslecht kunnen worden."

En om dat woord overmacht draait de discussie nu. Dirk en Ilse bouwden hun droomhuis, met in de kelder een modern kinderdagverblijf. Ilse baatte er met succes de minicrèche De Blozende Kriekskes uit. Tot Dirk twee jaar geleden van zijn baas het voorstel kreeg om in Canada te werken. "Laat ons zeggen dat weigeren niet echt een optie was. Ik had dit nooit kunnen voorzien, want bij de aankoop van onze bouwgrond werkte ik zelfs nog voor een andere werkgever. Bij ons vertrek naar Canada waren er meteen kandidaat-huurders. Mensen uit Zandhoven die aan dezelfde voorwaarden voldeden. Er was zelfs iemand die er eveneens een kinderdagverblijf wou uitbaten, ook iets waar een gebrek aan is in Zandhoven. Bij mijn vrouw zat de crèche meteen vol. Zij moest zelfs met een wachtlijst werken. Op de beoordelingsrapporten kreeg zij altijd heel goede punten voor de mooie infrastructuur van haar kinderdagverblijf."

Twee jaar geleden kregen Dirk en Ilse al te horen dat ze hun woning niet mochten verhuren. "Al die tijd moesten we onze eigendom laten leegstaan. Nu mijn werkgever mijn contract opnieuw verlengd heeft en het ernaar uitziet dat we nog verscheidene jaren in Canada zullen blijven, vraag ik aan de gemeenteraad of ze wegens overmacht een uitzondering willen toestaan. Er zijn opnieuw twee kandidaat-huurders uit Zandhoven die aan alle voorwaarden voldoen. Er is een groot tekort aan betaalbare huurwoningen voor jonge gezinnen in Zandhoven. Ik begrijp de logica van het gemeentebestuur niet. Ze hebben liever dat we ons huis nog drie jaar laten leegstaan. 'Hij kan het ook verkopen', zei de burgemeester tijdens de gemeenteraad, maar zelfs dát mogen we pas in 2016. Wij zijn ontgoocheld in die starre houding. Het belang van de gemeenschap wordt niet op de eerste plaats gesteld. Eerder stond de gemeente wel al een uitzondering toe in verband met de herverkoop van een bouwgrond tegenover ons huis."

Waarnemend burgemeester Steven Van Staeyen (CD&V) blijft onverbiddelijk. "Als je bij de notaris iets ondertekent en goedkeurt, weet je dat het bindend is. Een carrièrewending is een bewuste keuze en geen overmacht. Onder het woord overmacht denk ik aan overlijdens, ziekte van de kinderen en zo meer."

Geert Van Laer, voorzitter van de N-VA-fractie in de gemeenteraad, vindt dat de gemeenteraad op zijn minst over het punt had moeten stemmen. "Maar zelfs dat gebeurde niet. Dirk Baerts was vroeger actief bij N-VA Zandhoven. Speelt dat mee?" Volgens schepen Van Staeyen, "hoegenaamd niet, maar wij moeten consequent zijn. Bovendien heeft de voltallige gemeenteraad destijds die voorwaarden goedgekeurd." "Ja, maar dat was voordat wij in de gemeenteraad zetelden", zegt Van Laer.

Kristin Matthyssen