U bent hier
Meerjarenplan 2014-2019, oude wijn in nieuwe zakken.
Het verwondert me dat bepaalde opmerkingen , die reeds vele jaren leven bij de mensen, niet terug te vinden zijn in de te realiseren punten voor 2014-2019.
Het huidige bestuur zet volop in op het ondersteunen van het verenigingsleven en vooral de sportclubs. Dat is goed. Maar het eenzijdig inzetten van middelen heeft zijn gevolgen voor cruciale problemen waar de mensen dagdagelijks mee geconfronteerd worden. Men vergeet in ruime mate de praktische verbeteringen door te voeren wat betreft mobiliteit en ruimtelijke ordening. Enkele voorbeelden.
-Lang voor dat men wist wat men ermee zou aanvangen werd, ter voorkoming van de oprukkende appartementsbouw, Huize Leysen opgekocht in plaats van een deftig RUP, ruimtelijk uitvoeringsplan, op te stellen. Uiteindelijk beslist men om in dit gebouw een taverne te laten starten. Hiermee start men het gekende debacle. Aankoop 627.000 euro en vooropgestelde investeringen die men zelf niet verwacht had tot 500.000 euro. Terwijl de eerste raming 200.000 was. Voor een ploeg die al 10 tallen jaren aan de macht is, is dit een bedroevende evolutie. Trouwens waar blijft het beloofde masterplan, de lange termijn visie, wat betreft winkels, appartementen, garages en parking zoals zo mooi verwoord in de CD&V verkiezingsfolder van 2012?
-Op gebied van mobiliteit doet men te weinig inspanningen om onze dorpen leefbaar te houden. Men is lid van provinciale werkgroepen over sluipverkeer, men is lid van gewestelijke werkgroepen om vrachtwagenverkeer in goede banen te leiden-, maar we zien het alleen van kwaad naar erger gaan.
-In 2001 stelde men een mobiliteitsplan op waar verschillende goede voornemens in stonden, onder andere een zone 30 in de dorpskernen. Waar staat men nu anno 2014? Er zal een nieuw mobiliteitsplan opgesteld worden. Zal men dit uitvoeren? Zullen nu de gladde borduurs in het centrum van Zandhoven waar al zovelen op uitgegleden zijn, opgeruwd worden?
-Idem met de heraanleg van de N14. Ook hier is men te weinig betrokken geweest bij de uitwerking, dat bevestigen zelf de eigen partijgenoten. Een ondertunneling van deze drukke verkeersweg voor zwakke weggebruikers had men moeten kunnen doordrukken. Een verkeken kans.
Bart Van den Bergh.