Ondertunneling N14 ten bate van voetganger en fietser

Op 17 juni 2012

Ons dorp in de Kempen, Groot-Zandhoven. Ben je nu geboren en getogen of komen wonen in Zandhoven of in één van de deelgemeenten, ons dorp blijft een belangrijke plaats.

De plaats waar ons sociaal leven zich afspeelt, waar we comfortabel willen winkelen, onze kinderen school laten lopen,onze hobby of sport beoefenen.

Helaas , dorpen veranderen … ook Zandhoven.

Vele van deze veranderingen zijn een gevolg van een beslissing door gemeente- of provinciebestuur. Het gevolg van de visie , het langetermijndenken van de beleidsmakers en vooral hun betrokkenheid en inzet die zij worden verondersteld aan de dag te leggen.

In onze gemeente zal het daarmee samenhangend verkeer in de volgende jaren blijven toenemen. Het vrachtverkeer zelfs met 30%.

De  verbindingsweg (N14) tussen het afritten complex Massenhoven (E313) en Zoersel (E34) splitst Zandhoven meer en meer op in 2 delen. Deze gewestweg die een vlotte doorgang moet garanderen voor auto’s, vrachtvervoer en bussen zal  met de fiets of te voet, steeds een moeilijk te overbruggen barriére zijn .Ook na de heraanleg van de N14 met rotondes en ovondes zal het een risicovolle onderneming blijven.

Het kruisen van deze verkeersader zal niet te vermijden zijn omdat onze beleidsmensen de vorige jaren veel van hun projecten zoals evenementenhal, sporthal, maar ook gemeentelijke diensten gecentraliseerd  hebben.

Wij, N-VA Groot-Zandhoven, vinden dat deze infrastructuren  voor zwakke weggebruikers uit Viersel, Pulderbos en Pulle niet voldoende veilig bereikbaar zijn.

Daarom pleiten wij voor een ondertunneling van de N14. Een fiets- en voetgangerstunnel die trage wegen verbindt ter hoogte van de Zandhovense dorpskern.

Deze tunnel kan tevens opgenomen worden in het bestaande fietsenknooppuntennetwerk en het trage wegentrajec t dat onze schoolgaande jongeren doorgaans volgen. Een meerwaarde voor fietsers, jongeren, senioren … kortom voor elke Zandhovenaar, maar ook voor de toerist.

N-VA werkgroep - mobiliteit
Bart Van den Bergh