Sporthal Zandhoven “mooi om te zien, maar geen visie”

Op 8 april 2012

Je kan er niet naast, de eerste aanzet tot de bouw van de nieuwe sporthal in Zandhoven is gegeven. De bouwhekkens staan er en bakenen de nieuwe grenzen af van dit prestigeproject van het huidige gemeentebestuur. Maar prestige is dan ook alles waar de bouwheer zich op kan beroepen. Want als we dit geweldige gebouw eens van naderbij bekijken, blijken er toch al snel wat barsten in het blazoen te zitten.

Het eerste wat opvalt in de bouwplannen is het totale gebrek aan energiebesparende en innovatieve technieken van dit project. Wanneer u en ik, de modale burger met een baksteen in zijn maag, om de oren worden geslagen met alle mogelijke bouwrichtlijnen, isolatienormen en 20-20-20 doelstellingen zou u toch mogen verwachten dat een gemeentebestuur toch enigszins het voorbeeld wil geven in zijn gemeentelijke infrastructuurwerken.
Geen zonnepanelen, geen groene daken, geen innovatie, geen visie…

Een ander punt betreft de mobiliteit. Deze ruime sporthal stimuleert tientallen tot honderden inwoners om gezamenlijk sportief in de weer te zijn. Maar laat ons eerlijk zijn, dit zullen meestal ook de meer jeugdige doelgroepen onder ons zijn die het grootste aandeel vormen.
Onze kinderen moeten vaak gebracht worden met de wagen. Of laat u ze onbewaakt oversteken aan de N14? Maar waar moeten al die wagens blijven?
Neem een doorsnee zaterdag. Het is volleybaltraining, dansschool, judo- en tennis training. Uiteraard speelt VC Zandhoven ook een thuismatch.
En jawel, ook de naastgelegen petanque club gooit vandaag een balletje.
Geen parking, geen aangepast mobiliteitsplan, geen visie…

En dan de kostprijs. Een geraamde kostprijs van 7 miljoen euro is ongezien in de ons omliggende gemeenten, laat staan in de provincie Antwerpen. En deze kost wordt grotendeels gemaakt omdat men in de diepte moet bouwen. En dit is dan weer een gevolg van een falend beleid op gebied van ruimtelijk ordening.
De jaarlijkse energierekening mag u zelf eens uitrekenen voor dit gebouw. Maar zou u, het principe volgend van de goede huisvader, niet zorgen voor een uitgewerkte beleidsnota naar de inkomsten toe? Of zal de gemeente de verenigingen voor de kosten laten opdraven?
Geen structuur, geen inkomsten, geen visie…

N-VA Groot-Zandhoven wil elke sportieveling en vereniging ondersteunen in Zandhoven. Onze gemeente heeft alles in huis om een sportieve en gezonde gemeente te worden. Maar dit kan enkel door eerst na te denken, duidelijke beslissingen durven te nemen en het dan doen… Met visie!

Door Helsen Pieter