CD&V-schepencollege weigert opnieuw om werkingsmiddelen Zandhovense verenigingen te verhogen

Op 23 januari 2023, over deze onderwerpen: In de pers, Oppositiewerk, Publicaties

Het CD&V-schepencollege blijft weigeren om de werkingsmiddelen die de sport- en jeugdverenigingen in onze gemeente krijgen te verhogen. Nadat ons voorstel in 2019 een eerste keer van tafel werd geveegd, legde N-VA Zandhoven tijdens de gemeenteraad van oktober na 3 jaar opnieuw op tafel, tevergeefs. “Net nu onze lokale verenigingen elke steun kunnen gebruiken om deze energie- en inflatiecrisis door te komen, laat het gemeentebestuur hen in de kou staan, letterlijk”, klinkt het bij Ward Peeters van N-VA Zandhoven.

Al 35 jaar zijn de basissubsidies voor de sport- en jeugdverenigingen in onze gemeente ongewijzigd. Nochtans stijgen de kosten voor exploitatie jaarlijks. Denk heel concreet maar aan de energiekosten, die swingen de pan uit. Maar ook de kosten voor verwarming, vervoer, voeding en activiteiten worden elk jaar duurder. Een aanpassingen van de basissubsidie voor lokale verenigingen dringt zich dus op.

N-VA-raadslid Ward Peeters lichtte de situatie tijdens de gemeenteraad toe aan de hand van een concreet voorbeeld: “De voetbalverenigingen kregen in 1989 35.000 BEF, dus ca. 870 euro, aan gemeentelijke steun. Vandaag, bijna 35 jaar later, bedraagt die steun nog steeds 870 euro. Gelet op de tijdswaarde van geld en rekening houdend met een gemiddelde jaarlijkse inflatie van 2,23 % over deze periode van 34 jaar, is deze oorspronkelijke 870 euro vandaag nog slechts 422 euro waard. Om dezelfde koopkracht te behouden vandaag, in vergelijking met 1989, dient de oorspronkelijke basissubsidie van 870 euro vandaag dus 1.793 euro te bedragen, of maal 2.061.”

De N-VA-fractie stelde daarom voor om de basissubsidies voor jeugd- en sportverenigingen te verdubbelen en in de toekomst te koppelen aan bijvoorbeeld de gezondheidsindex. Op die manier kunnen de verenigingen ook in de toekomst genieten van een bijkomende financiële ondersteuning vanuit de gemeente die hen toelaat om een deel van de stijgende dagdagelijkse werkingskosten te dragen. De bevoegde CD&V-schepen veegde echter het voorstel wederom van tafel.

Ward Peeters: “Sport- en jeugdverenigingen bieden veel jongeren een uitlaatklep. Ze bieden hen een gezonde tijdsbesteding en de verschillende activiteiten zijn ideaal voor de fysieke en sociale ontwikkeling van onze kinderen. Ik begrijp dan ook niet dat het schepencollege halsstarrig blijft vasthouden aan deze voorbijgestreefde ondersteuning. Dit getuigt jammer genoeg van een totaal gebrek aan kennis van de noden van onze lokale verenigingen en van een misprijzen voor hun dagelijkse inzet.”