Eindelijk gedaan met zwaar vrachtverkeer door Zandhoven en Massenhoven?

Op 7 april 2023, over deze onderwerpen: In de pers, Oppositiewerk, Over ons, Publicaties

Goed nieuws voor de inwoners van Massenhoven en Zandhoven. De gemeente Ranst heeft het plaatsen van signalisatie op haar grondgebied goedgekeurd zodat het zware doorgaande verkeer in de toekomst op de snelweg blijft en het de link tussen de E34 en E313 maakt via de N14. Dit is een belangrijke stap in de goede richting om de overlast en de veiligheidsrisico’s te verminderen die worden veroorzaakt door het zware verkeer in de dorpskernen van Massenhoven en Zandhoven. “Dit was een cruciaal programmapunt van N-VA Zandhoven en we zijn verheugd om te zien dat er nu een volgende stap is gezet in de verwezenlijking ervan”, zegt gemeenteraadslid Pol Nagels.

“Het zware doorgaand verkeer door de dorpskernen van Massenhoven en Zandhoven is al jaren een groot probleem en het was frustrerend om te zien dat er zo weinig beweging kwam in het dossier”, licht N-VA-gemeenteraadslid Pol Nagels die zelf op de Hoge Weg in Massenhoven woont toe. “Het verkeer in onze straat is zo zwaar dat het de huizen doet trillen en het dagelijks leven verstoort. Deze beslissing is dan ook een nieuwe stap in de goede richting voor de bewoners van de dorpskernen, die al lang hebben geleden onder het verkeerslawaai en de uitstoot van zware vrachtwagens.”

De signalisatie zal ervoor zorgen dat het zware verkeer wordt omgeleid naar een meer geschikte route (N14) en dat de dorpen veiliger en rustiger worden. Het is echter wel opvallend dat de gemeente Zandhoven de steun van Ranst nodig heeft om dit te realiseren. Immers bevindt de afrit van de E34 zich op grondgebied Ranst. Het is dan ook mooi om zien dat burgemeester van Ranst Johan De Ryck (N-VA) nu zijn medewerking verleent om samen aan een oplossing te werken die voor iedereen gunstig is.

Onze gemeente kan zich nu verder bekommeren over de uitwerking van de praktische zaken. We hopen dan ook dat de verdere stappen snel gezet worden. N-VA Zandhoven kaartte dit probleem al aan tijdens de vorige verkiezingscampagne. Volgens de communicatie van het cd&v-gemeentebestuur had het zwaar vrachtverkeer een jaar geleden al geweerd moeten zijn uit onze dorpskernen in Massenhoven en Zandhoven. In de realiteit dokkeren ze er nog elke dag door. N-VA Zandhoven hoopt dat de beslissing van Ranst ook bij het gemeentebestuur in onze gemeente voor de nodige urgentie zorgt om eindelijk voor een oplossing te zorgen.

“Deze goede ontwikkeling in Ranst is een voorbeeld van hoe lokale politiek kan leiden tot concrete veranderingen die het dagelijks leven van mensen verbeteren. In een tijd waarin politiek vaak wordt geassocieerd met verdeeldheid en onzekerheid, is dit goede nieuws een bemoedigend voorbeeld van hoe politieke partijen en gemeenten samen kunnen werken aan het welzijn van hun inwoners”, zegt Pol Nagels.

We kunnen alleen maar hopen dat deze trend zich voortzet en dat er nog meer positieve ontwikkelingen zullen volgen voor de inwoners van Massenhoven en Zandhoven en daarbuiten.