Gemeentelijke steunmaatregelen in de strijd tegen corona: Covid-19 Infokrant

Op 25 mei 2020

De coronacrisis heeft zware gevolgen voor het dagelijkse leven in Zandhoven: voor onze dorpsgenoten, maar ook verenigingen, middenstanders en onze zorgverleners. Het is ook het moment bij uitstek om partijpolitiek even aan de kant te schuiven. We zijn blij dat alle politieke fracties daaromtrent op dezelfde golflengte zaten. Samen met onze politieke collega's gingen we de strijd aan tegen corona in Zandhoven en werden na onderling overleg en beraad concrete maatregelen genomen om zoveel mogelijk Zandhovenaars te ondersteunen die getroffen zijn. We willen hen uitdrukkelijk bedanken voor de constructieve en gezamenlijke aanpak.
Het resultaat hiervan kunt u lezen via deze link: Infokrant Covid-19
Het voorwoord van de Zandhovense Covid-19 Infokrant geven we u graag hieronder mee.

Beste Zandhovenaar,

De eerste stappen richting ‘normale’ wereld werden gezet. Veel zal nu van ons eigen gedrag en van onze burgerzin afhangen. Maar stap voor stap overwinnen we het virus.
We zijn fier op jullie. De door de regering genomen maatregelen waren niet simpel. Onze maatschappij, onze gewoonten, ons sociaal leven veranderden van de éne dag op de andere.
Maar dank zij jullie discipline en verantwoordelijkheidszin gaan we er wel komen. Bedankt aan ieder van u.

We willen alle mensen die onze maatschappij ondertussen recht hielden extra danken. Uiteraard de hele medische sector, maar ook onze leerkrachten en directies, de afvalophalers,
de postbodes en pakjesbezorgers, de mensen in de kinderopvang, onze veiligheidsmensen, het gemeentepersoneel, ….
Enfin, iedereen die zijn steen bijdroeg.

Een speciale dank gaat naar aan onze vele vrijwilligers. Geweldig om te zien dat solidariteit leeft in Zandhoven.

Politici hebben nogal eens de neiging mekaar in de haren te vliegen.
Wellicht overal, maar niet in Zandhoven. Niet in tijden van grote crisis.
Daar is Zandhoven uniek in.

Alle politieke partijen die in de gemeenteraad zetelen, sloegen de handen in elkaar en werkten samen aan dit document. We bespraken samen welke steunmaatregelen noodzakelijk, maar ook
betaalbaar zijn. We willen de zware gevolgen van deze coronacrisis voor onze bedrijven, onze verenigingen en onze burgers verzachten. Vandaar vele acties, mooi gebundeld in deze infokrant.

Een bijzondere dank aan de vertegenwoordigers van de politieke fracties voor de zeer constructieve vergaderingen. Dit mag als voorbeeld gesteld worden in vele andere gemeenten.

Samen zorgen we voor een ‘Warm Zandhoven’. Samen komen we er door.
Nu nog even volhouden!!! Yes, we can!!!

• Groen - Jordi De Vlam.
  • Vlaams Belang - Mieke De Moor en Paul Stulens.
  • N-VA - Marijke Lambrechts, Ward Peeters, Paul Nagels, Monique Suls, Tom Van Bergen en Oliver Vertruyen.
  • CD&V - Betty Bossaerts, Joris Geens, Paula Henderickx, Jelle Lauwereys, Mieke Maes, Jef Oorts, May Peeters, Hans Soetemans, Luc Van Hove, Maria Van Rompaey, Steven Van Staeyen, Dirk Vercammen, Luc Verelst en Rudy Willems.