N-VA Zandhoven stelt eigen hemelwaterplan voor dat Zandhoven moet voorbereiden op gevolgen klimaatverandering

Op 17 juni 2022, over deze onderwerpen: In de pers, Oppositiewerk

Lange periodes van droogte en hevige regenbuien wisselen elkaar steeds vaker af. N-VA Zandhoven roept het gemeentebestuur op om Zandhoven voor te bereiden op die nieuwe realiteit en de gevolgen die ermee gepaard gaan. “We roepen de gemeente op om haar verantwoordelijkheid op te nemen en structurele maatregelen te nemen om ook onze gemeente aan te passen op het veranderende klimaat. De tijd waarin lapmiddeltjes volstonden om de schijn hoog te houden, ligt achter ons”, zegt Monique Suls, fractievoorzitter in de gemeenteraad. Om de gemeente het goede voorbeeld te geven, bundelde N-VA Zandhoven zelf al 10 concrete maatregelen in een eigen hemelwaterplan.

Het klimaat verandert, de gevolgen worden steeds drastischer en komen steeds dichterbij. In juli vorig jaar werd duidelijk dat het slechts een kwestie van tijd is dat ook Zandhoven wordt geconfronteerd met zware gevolgen van wateroverlast. Tegelijk moet ook onze gemeente zich wapenen tegen de gevolgen van langdurige droogte.

“We moeten ons aanpassen aan deze nieuwe realiteit. In de omgekeerde richting zal het niet gebeuren, dat is afgelopen maand eens te meer duidelijk geworden”, klinkt het bij Suls van N-VA Zandhoven.

Tijd voor structurele maatregelen

De gemeente is er de afgelopen jaren in geslaagd om enkele interessante ad hoc-maatregelen uit te voeren zoals het aanleggen van groendaken op enkele van de gemeentegebouwen en het aanprijzen van regenwatertonnen aan onze inwoners. Dat zijn goede initiatieven die we vanuit de oppositie volmondig steunen. Maar een langetermijnvisie die onze gemeente structureel wapent tegen de gevolgen van de klimaatverandering, ontbreekt in onze gemeente.

“De desastreuze gevolgen van de overstromingen in Limburg en Wallonië vorig jaar maken duidelijk dat het tijd is dat ook onze gemeente zich voorbereidt op deze nieuwe realiteit en haar eigen beloftes nakomt. In het meerjarenplan pronken ze met een hemelwaterplan, in de realiteit is de legislatuur halfweg en is er van een structurele aanpak van hevige regenval en langdurige droogte nog geen sprake”, zegt Suls.

Om de gemeente het goede voorbeeld te geven stelt N-VA Zandhoven een hemelwaterplan voor met 10 concrete maatregelen zodat we onze mooie gemeente kunnen aanpassen aan deze nieuwe realiteit met meer extremere weersomstandigheden in beide richtingen.

Zandhoven vangt op en buffert

• Opvangen regenwater van gemeentegebouwen (1); zodat het na buffering kan gebruikt worden door bijvoorbeeld de groendienst en de scholen.
  • Aanleggen regenwaterbekkens op tal van publieke plekken en creëren van wadi’s (2) aan buurtpleinen (= groene kuilen waar de regenwateroverloop naartoe geleid kan worden en geleidelijk in de grond kan sijpelen zoals naast de parochiezaal in Massenhoven).
  • Aansporen burgers om regenputten aan te leggen (3).
  • Opvangbekkens voorzien voor de landbouw (4): onze landbouwers komen in periodes van droogte steeds meer onder druk te staan.

Zandhoven onthardt

• Ontharden (5):
    • van speelplaatsen van de scholen (zie voorstel Jong N-VA Zandhoven rond klimaatspeelplaatsen).
    • van markt- en gemeentepleinen: omvormen tot groene ontmoetingsplekken, waar ook evenementen georganiseerd worden.
    • van (trage) wegen: (Her)aanleg verkavelingswegen smaller maken zodat minder wordt verhard. Ontharden van trage wegen.
    • van voetpaden: plaats laten maken voor brede groenstroken waar het regenwater in kan infiltreren en nieuwe voetpaden aanleggen aan bijvoorbeeld slechts aan 1 zijde van de straat ipv 2 (zie ons eerder voorstel voor de Kerkstraat in Massenhoven).
  • Zandhovenaren betrekken en onthardingsvoorstellen van de burgers (6) belonen met bv ‘beste projecten’. Als elke Zandhovenaar een paar m2 onthardt, hebben we snel een aantal m2.
  • Waterdoorlatende verharding (7): waar er verharding nodig is, mag die misschien wel waterdoorlatend zijn. Dat kan bijvoorbeeld zeker voor opritten, parkeerstroken en parkings.

Zandhoven infiltreert

• In kaart brengen door watersysteemkaarten en technisch afwateringsplan (8):
    • Opmaak watersysteemkaarten grondgebied Zandhoven: deze duiden aan waar het water in een landschap bovengronds en ondergronds naartoe stroomt, en in welke plekken in de bodem het dan het langst blijft zitten. Plekken waar de bovenlagen goed doordringbaar zijn en waar dan wat dieper een moeilijk doordringbare laag zit, zijn dan het meest geschikt om het water naartoe te laten stromen en het daar ondergronds op natuurlijke wijze op te slaan. Vanuit zulke infiltratiespots krijgt het water dan ook de kans om dankzij infiltratie de naburige gronden mee voldoende vochtig te houden (bruine zones aangeduid die perfect zijn om water opnieuw te injecteren).
    • Opmaak technisch afwateringsplan voor de riolering. Rioleringswerken die ervoor moeten zorgen dat bij zware neerslag geen rioolwater bij het regenwater terechtkomt. Hemelwater dient dus ontkoppeld te worden van rioolwater zodat het kan geïnfiltreerd worden in de omgeving.
  • Infiltreren (9):
    • Restaureren grachtensysteem: zodat water in de grond kan infiltreren in bijvoorbeeld de bodem van een bosrijke omgeving.
    • Terug infiltreren in vijvers of groenzones (bv. met behulp van G. Smeyers uit Zandhoven).
    • Landbouwers: bv {beek.boer.bodem} doet dan ook een oproep naar landbouwers en andere grondbezitters in het gebied om zich kandidaat te stellen voor mogelijke locaties voor infiltratiespots.

Zandhoven sensibiliseert

Op korte termijn moet men in Zandhoven een brede sensibiliseringsactie (10) opzetten om de Zandhovenaar te betrekken en aan te sporen zijn waterverbruik te rationaliseren. Maar ook via onze scholen kan de gemeente een leidende rol spelen om jongeren te sensibiliseren en activeren om duurzame waterkeuzes te maken.