Het mobiliteitsplan: totaal gebrek aan visie en ambitie bij het CD&V-bestuur

Op 2 december 2020, over deze onderwerpen: In de pers, Oppositiewerk

De weg van en naar het werk is steeds vaker een martelgang. Stilstaan, optrekken om wat verder opnieuw stil te staan. Het aantal auto’s neemt ook in Zandhoven toe. Het mag door de lockdown dan wel rustiger zijn in het verkeer, dat mag geen excuus zijn om niet na te denken over de toekomst van het verkeer in onze gemeente. N-VA-Zandhoven nam het mobiliteitsplan van de gemeente onder de loep. Conclusie: een gebrek aan visie en ambitie bij het CD&V-bestuur.

Als we de leefbaarheid in Zandhoven willen behouden, mogen we geen tijd verliezen. We moeten nu handelen als we het toenemend aantal auto’s in Zandhoven willen beperken. Ook het gemeentebestuur werkt daarom aan een mobiliteitsplan.

Aan mooie woorden ontbreekt het de CD&V zoals gewoonlijk niet. Ook deze keer verbergt het gemeentebestuur zich graag achter studiebureaus, die handenvol belastinggeld kosten zonder enig zicht op resultaat. Daarbij komt nog dat de kosten van het mobiliteitsplan nu al zijn opgelopen van 60.000 euro naar meer dan 80.000 euro en de studie is nog niet eens halfweg. 

Na het ‘fameuze’ masterplan, die het nieuwe kruispunt tussen de Oelegembaan en de Vierselbaan aan de oude schoenenwinkel Coppé voortbracht, opnieuw een triest voorbeeld van dure studies die tot géén oplossing leiden.

Het telraam: een kat in een zak

Om onze dorpskernen veilig te houden, moet het zware vervoer er tot een minimum worden herleid. Dit probleem is uiteraard niet nieuw. Al jaren aan een stuk proberen auto’s files op de grote baan te vermijden door via sluipwegen hun bestemming te bereiken. De gemeente staart ernaar en daar blijft het bij. En daar dreigt het ook in de toekomst bij te blijven. 

Voor de uitwerking van het mobiliteitsplan neemt het gemeentebestuur ruim twee jaar de tijd. Geen probleem, was het niet dat de gevaarlijke punten en de sluipverkeerroutes al jaar en dag gekend zijn. De aanpak van de zwarte punten wordt opnieuw op de lange baan geschoven. En onze inwoners die zich dagelijks in het verkeer begeven, zijn opnieuw de dupe.

Het telraam is een tool die de verkeersstromen en verkeersdrukte in Zandhoven in kaart moet brengen. De gemeente klopt zich graag op de borst dat ze de eerste gemeente in Vlaanderen is die het telraam zal gebruiken, zonder zich de vraag te stellen waarom nog geen enkele andere gemeente hier een meerwaarde in zag.

De minpunten spreken nochtans voor zich:

  • Het telraam werkt enkel bij daglicht waardoor het tijdens de winter pas begint de tellen voor en na de spitsuren.
  • Wanneer er meerdere voertuigen of fietsers aan een hoge snelheid passeren blijkt het telraam onvoldoende nauwkeurig.
  • Tussen een auto en een groepje fietsers maakt het telraam ook geen onderscheid.
  • Het telraam is niet in staat om de snelheid van het verkeer te meten dat passeert.
  • Wanneer twee voertuigen elkaar kruisen is het telraam niet in staat deze uit elkaar te halen.
  • Doordat het telraam op een bepaalde manier moet worden geïnstalleerd t.o.v. de straat komen de meeste huizen in groot Zandhoven niet eens in aanmerking om een camera te plaatsen.

Daarnaast ziet een blinde dat de straat tegenwoordig leeg is. Het telraam laten starten tijdens de lockdown zou bijgevolg een totaal vertekend beeld geven van de reële verkeerssituatie eens we het coronavirus hebben verslagen.

Ons alternatief?

N-VA Zandhoven stel voor dat de gemeente nu al een lijst maakt met alle zwarte kruis- en verkeersknelpunten om vervolgens maatregelen te nemen en te starten met werken in functie van hoogdringendheid. Denk maar aan quick wins zoals bijvoorbeeld de recente aanpassingswerken in de Hofstraat. Daarnaast stelt N-VA voor dat de gemeente na de coronacrisis tellussen plaatst, bij voorkeur aan de ingangen van onze dorpen en op sluipverkeersroutes, en afstapt van het telraamproject. De voordelen van de tellussen zijn dat er dag en nacht metingen worden uitgevoerd, dat zij onderscheid kunnen maken tussen alle soorten voertuigen en indien er telkens twee lussen vlak achter elkaar worden geplaatst, zij ook de richting van het verkeer kunnen registreren alsook de snelheid waarmee het verkeer passeert.

Enkel de tellus zal de spitsuren, het sluipverkeer en de soorten mobiliteit binnen onze gemeente voldoende nauwkeurig in beeld kunnen brengen. En enkel dan kan er een juist mobiliteitsplan worden uitgewerkt zodat we van Zandhoven een veiligere gemeente kunnen maken waar het aangenaam leven is.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is