Hondenlosloopweide laat al meer dan 2 jaar op zich wachten

Op 16 januari 2023, over deze onderwerpen: In de pers, Jong N-VA, Oppositiewerk

Gemeenteraadslid Marijke Lambrechts ijvert samen met Jong N-VA-lid Aron Sempels al jaren voor een hondenlosloopweide in Zandhoven. N-VA Zandhoven agendeerde het voorstel voor een hondenlosloopweide in januari 2020. Het gemeentebestuur besliste een jaar later om een weide aan te leggen. Twee jaar later is die er nog steeds niet.

Een vraag sinds jaren

Een hondenlosloopzone is een omheinde, openbare zone waar viervoeters vrij ravotten onder toezicht van hun eigenaar. De zone is een ontmoetingsplek voor mens en dier. De honden leren andere soortge[1]noten verdragen en ook de baasjes kunnen er rustig bijpraten.

Een ‘stadsachtig’ idee

Zandhoven heeft in tegenstelling tot alle omliggende gemeentes geen hon[1]denloopzone. Al in januari 2020 agendeerde Marijke Lambrechts het punt voor het eerst op de gemeenteraad. Hoewel burgemeester Luc Van Hove (cd&v) toen reageerde dat hij het idee ‘stadsachtig’ vond, bleef Marijke ervoor ijveren. Ondertussen klonk ook de roep van de Zandhovenaar naar meer vrije ruimte voor honden steeds luider. Dat deed het gemeentebestuur overstag gaan.

Een dode mus

“We waren uiterst tevreden dat het cd&v-schepencollege uiteindelijk in januari 2021 tegemoet kwam aan onze oproep en die van vele Zandhovenaren”, vertelt Marijke Lambrechts. “Helaas hebben viervoeters en hun baasjes nog altijd geen plek om vrij te ravotten. Het dossier is ook vandaag geen prioriteit voor het cd&v-schepencollege.”

Een hond in een op vier huishoudens

Ook Jong N-VA-lid Aron Sempels, zelf baasje van een Franse buldog, is ontgoocheld. “Ik was blij dat het gemeentebestuur tegemoet kwam aan de oproep van vele hondenbaasjes in onze gemeente. Dat het dossier zo lang op zich laat wachten, is onbegrijpelijk”, reageert Aron Sempels.

Administratieve beslommeringen

“De hondenlosloopweide zou ingericht worden in de Boshuisweg op grondgebied Zandhoven. Volgens het schepencollege wachten ze op een goedkeuring van Natuur en Bos. Waarom start het schepencollege ondertussen geen parallel traject op? Er zijn vast nog andere locaties mogelijk in onze gemeente. We hopen dat er toch spoedig beweging komt in het dossier”, besluit Marijke Lambrechts.