Infoavond N14: CD&V-bestuur ontwaakt noodgedwongen uit een diepe winterslaap

Op 15 april 2016, over deze onderwerpen: Oppositiewerk

N-VA Zandhoven organiseerde afgelopen dinsdag 12 april 2016 een infovergadering aangaande fase III van de heraanleg van de N14 – meer bepaald het kruispunt met de Kerkstraat in Massenhoven tot aan het kruispunt met de Nijlensesteenweg in Ranst. Ondanks de constructieve opstelling ondervond onze partij weinig tot geen medewerking van het Zandhovens gemeentebestuur. Het recente verleden leerde ons echter dat het belangrijk is om tijdig te anticiperen om niet voor voldongen feiten te worden geplaatst bij de effectieve uitvoering van de werken. Het CD&V-gemeentebestuur vond blijkbaar dat er nog voldoende tijd restte en genoot nog met volle teugen van haar diepe winterslaap. Ondanks de hoogdringendheid en vervroegde timing, het Agentschap Wegen en Verkeer vermeldde eerder in de pers dat de uitvoering van de derde fase reeds gepland staat voor 2017, achtte men het niet nodig om de bewoners van Groot-Zandhoven nu al in te lichten. Burgervader Luc Van Hove (CD&V) wou immers ‘correcte informatie’ geven. Niettemin zijn de plannen die nu voorliggen voor het overgrote deel definitief. Vandaar dat N-VA Zandhoven het absoluut tijd vond om de openbare documenten die we via het Agentschap Wegen en Verkeer en de Regionale Mobiliteitscommissie verkregen, kenbaar te maken. Het mag dan ook geen toeval zijn dat burgemeester Luc Van Hove net nu te kennen geeft ook een infoavond te willen organiseren op een nog nader te bepalen tijdstip. Of hoe het Zandhovens gemeentebestuur noodgedwongen uit haar winterslaap ontwaakte…

Het werd snel duidelijk dat de inwoners van Massenhoven, Viersel en Zandhoven enorm nieuwsgierig en bezorgd zijn over de reeds vergevorderde plannen van de N14 fase III. Reeds een half uur vóór aanvang was het dan ook al enorm druk in Café Cool Down te Massenhoven. Uiteindelijk mochten we ruim 300 bewoners uit de gemeente Zandhoven verwelkomen.

De kat de bel aanbinden
Alle aanwezigen werden door voorzitter Pieter Helsen en ondervoorzitter Tom Van Bergen verwelkomd. Er werd toegelicht geen onrust te willen stoken, maar gewoon informatie beschikbaar te stellen die al openbaar is. Het zou namelijk niet fair zijn deze langer dan nodig achter te houden. Immers hadden veel inwoners bij de vorige fase het gevoel dat alle plannen al definitief vastlagen op het moment dat ze gepresenteerd werden. In de praktijk is ook gebleken dat er van inspraak eigenlijk nooit sprake is geweest. Zelfs het procederen met advocaten bracht geen zoden aan de dijk. Idem wat betreft kleine aanpassingen, bijvoorbeeld het wijzigen van opritten, de vraag naar bijkomende parkeerplaatsen voor de deur, of het verharden van zachte bermen ... het was allemaal uitermate moeilijk en zelfs onmogelijk. N-VA Zandhoven wil de kat de bel aanbinden, en dus duidelijk anticiperen. We vinden het, in tegenstelling tot het gemeentebestuur, meer dan gepast om de bewoners nu al een kijkje te gunnen in de ontwerpplannen zodat alles wat kan rijpen in de hoofden van de inwoners tegen dat de officiële vergadering eraan komt.

Druk uitoefenen via lokale commissies waaraan CD&V-gemeentebestuur deelneemt

Het CD&V-gemeentebestuur haalt maar al te graag  aan dat een N-VA-minister bevoegd is voor de uitvoering van de openbare werken. Zéér juist! Echter is het zo dat de (voorlopige) plannen, organisatie, de coördinatie, algemene werkplanning, de voortgang van de werkzaamheden stééds op lokaal niveau met het gemeentebestuur worden besproken in lokale commissies. Het spreekt voor zich dat elke gemeente haar bemerkingen of aanpassingen op vraag van haar inwoners kan formuleren en bespreken in deze commissies. De struisvogelpolitiek en de houding ‘dit zijn niet onze bevoegdheden’ van het gemeentebestuur zijn dus volledig onterecht, onbegrijpelijk en jammerlijk.

Mogelijke onteigening van 10-tal huizen
De openbare documenten die we via het Agentschap Wegen en Verkeer en de Regionale Mobiliteitscommissie verkregen, werden op groot formaat getoond tijdens de infovergadering. De bewoners kregen inkijk en bijkomende toelichtingen van de N-VA leden op eventuele vragen of verzuchtingen. Nieuwsgierigheid en bezorgdheid sloegen snel over in ongeloof, boosheid en droefenis. De plannen leren ons dat er een grote Park-and-Ride komt ter hoogte van de afrit aan de E313 autostrade. Verder ziet het ernaar uit dat de Kerkstraat zal doodlopen, er een rond punt komt ter hoogte van de Kerkstraat, de baan wordt verbreed voor de aanleg van fietspaden… de meest ingrijpende aanpassingen vinden plaats in de Liersebaan aan de Lammerenberg. Hoewel de bewoners met de huizen vlak tegen de straatkant al langer wisten dat de kans bestond ooit onteigend te worden, toonden de plannen dat ook enkele huizen die een eindje achterin staan mogelijk hetzelfde lot ondergaan. Burgervader Luc Van Hove (CD&V) reageerde luchtig en laconiek in de pers: “Ze weten bij N-VA niet waarover ze spreken”, “Die ontwerpplannen zijn nog niet definitief. Als die onteigeningen er komen, kan dat nog jaren duren”, “N-VA heeft de mensen nodeloos ongerust gemaakt." Onbegrijpelijk.
Des te meer daar er zelfs eentje van de mogelijk te onteigenen huizen te koop staat! Het is uitermate verwonderlijk dat het Zandhovens gemeentebestuur deze bewoners nog steeds niet heeft ingelicht. Per slot van rekening nadert 2017 toch met rasse schreden.

Blijvend oppositie voeren in gemeenteraden
De aanwezigen konden bijkomende vragen op opmerkingen neerschrijven en achterlaten bij onze leden. N-VA Zandhoven zal de gegevens verzamelen en trachten antwoorden te bieden waar mogelijk. Het spreekt voor zich dat wij als oppositiepartij ook ons werk zullen blijven doen in de gemeenteraden.

Bewoners die wegens omstandigheden niet aanwezig konden zijn op de infovergadering, maar toch vragen hebben en/of op de hoogte wensen te blijven van de laatste ontwikkelingen, kunnen hun gegevens sturen naar zandhoven [at] n-va.be.

Dieter Stulens

Bestuurslid N-VA Zandhoven