U bent hier
N-VA Zandhoven roept gemeentebestuur op om maximaal te investeren in betere fietsinfrastructuur
![](https://zandhoven.n-va.be/sites/afdelingen.n-va.be/files/styles/style_news_detail/public/generated/images/news-picture/20210510-ds-visual_oproep_maximaal_investeren_in_betere_fietsinfrastructuur.jpg?itok=ME_dRrGP×tamp=1620649307)
Uit de fietsbarometer die de provincie Antwerpen in 2018 liet uitvoeren blijkt dat de fietspaden in Zandhoven in dramatische staat zijn. Met een gemiddelde score van 4,9/10 is onze gemeente zelfs gebuisd. N-VA Zandhoven en haar jongerenafdeling Jong N-VA ijverden afgelopen jaar nog bij het CD&V-gemeentebestuur om daar dringend iets aan te doen. De Vlaamse Regering wil nu bijkomend 295.762,21 euro investeren in fietsinfrastructuur in Zandhoven, mits bepaalde voorwaarden. N-VA-raadslid Ward Peeters ijverde tijdens de gemeenteraad van 25 maart 2021 om maximaal in te zetten op deze subsidies voor betere en veiligere fietspaden.
“Sinds de coronacrisis zijn Vlamingen versneld overgestapt naar de fiets. Goed voor het klimaat, voor de gezondheid en ook voor de economie. De evolutie richting fiets moeten we niet alleen vasthouden maar uitdiepen,” weet Ward Peeters, die zelf een fietsfanaat is.
De Vlaamse Regering wil daarom bijkomend investeren in fietsinfrastructuur. Ze keurde op 26 februari het subsidiebesluit goed voor investeringen in lokale fietsinfrastructuur. Per 2 euro die een lokaal bestuur investeert in fietsinfrastructuur, legt Vlaanderen 1 euro bij. In totaal maakt de regering daar 150 miljoen euro voor vrij. Dat bedrag wordt bij wijze van trekkingsrechten verdeeld over de gemeenten op basis van het inwonersaantal.
“Zandhoven komt op basis van haar 13.071 inwoners in aanmerking voor een bedrag van 295.000 euro. Maar dan zal de gemeente ook zelf een duit in het zakje moeten doen", zegt Peeters.
Concreet kan het daarbij gaan om de aanleg van nieuwe fietsinfrastructuur, maar ook om structureel onderhoud van of ingrijpende verbeteringen in bestaande infrastructuur. Voorwaarde is dat het hier gaat om wegen in beheer van de gemeente.
Steden en gemeenten kunnen vanaf dit voorjaar tot eind september 2022 de subsidies aanvragen. De projecten moeten ten laatste op 31 december 2025 uitbetaald en dus uitgevoerd zijn.
“Op basis van de provinciale fietsbarometer is er ook in Zandhoven nog veel werk aan de winkel. Denk maar aan de dringende noodzaak om conforme fietspaden aan te leggen langs de as Boudewijnlaan-Pulsebaan-Dorp-Goormansstraat en de Liersebaan”, licht Peeters verder toe.
“Gezien de erbarmelijke staat van heel wat fietspaden in onze gemeente, komt deze uitgestoken hand vanuit Vlaanderen geen moment te vroeg. We roepen de gemeente dan ook op om deze kans met beide handen te grijpen en eindelijk werk te maken van degelijk fietspaden in onze gemeente”, besluit Peeters.