N-VA Zandhoven vraagt om de zichtbaarheid te verhogen voor het doorgaand autoverkeer op het gemeenteplein in Zandhoven

Op 10 mei 2021, over deze onderwerpen: In de pers, Oppositiewerk

Tijdens de gemeenteraad van 25 februari vroeg N-VA gemeenteraadslid Oliver Vertruyen aan het gemeentebestuur om de zichtbaarheid te verhogen voor het doorgaand autoverkeer op het gemeenteplein in Zandhoven. Het lage struikgewas en richtingaanwijzers op de hoek van de kruising van de Schildebaan verhinderen de zichtbaarheid en zorgen voor een onveilige situatie. De bevoegde schepen wou enkel het struikgewas laten snoeien, wat slechts een kortstondige oplossing is van het probleem.

Sinds de heroriëntering van het doorgaand verkeer in de dorpskern van Zandhoven moet het doorgaand verkeer dat Zandhoven dorp uitrijdt richting de Oelegembaan/E34 een slalom maken via de Schildebaan langs de bushaltes van de Lijn.

Gemeenteraadslid Oliver Vertruyen licht verder toe: “Hoewel het verkeer al traag rijdt omwille van de huidige verkeersinrichting, zorgt de beperkte zichtbaarheid voor gevaarlijke last-minute reacties ter hoogte van de stelplaats van de Lijn. Deze problematiek wordt bovendien versterkt doordat de straten in een scherpe hoek op elkaar uitkomen.”

N-VA Zandhoven vroeg daarom het CD&V-gemeentebestuur om het lage struikgewas en richtingaanwijzers op de hoek van de kruising van de Schildebaan te verwijderen zodat de zichtbaarheid en veiligheid voor bestuurders verbetert.

“Bevoegd CD&V-schepen Willems gaf aan dat het struikgewas enkel werd gesnoeid. Uiteraard is dit een kortstondige oplossing. N-VA blijft pleiten voor een oplossing zodat de zichtbaarheid en veiligheid voor bestuurders op lange termijn verbetert”, besluit Vertruyen.