Voorstel van N-VA Zandhoven: overdekte afscheidsruimten voor waardige rouw in elke deelgemeente

Op 16 oktober 2023

N-VA Zandhoven dient op de gemeenteraad van 19 oktober 2023 een voorstel in dat gericht is op het verbeteren van de faciliteiten op de gemeentelijke begraafplaatsen. Het voorstel benadrukt het belang van waardige en respectvolle uitvaarten, ongeacht de weersomstandigheden.

Een baken van troost en respect

N-VA-gemeenteraadslid Paul Nagels licht toe: "De gemeentelijke begraafplaatsen zijn plaatsen van rust en herdenking waar inwoners hun overleden dierbaren eren en troost vinden. Het weer kan echter onvoorspelbaar zijn, en regenval kan het moeilijk maken voor bezoekers om hun respect te betuigen en te rouwen op een waardige manier."

N-VA Zandhoven stelt daarom voor om overdekte afscheidsruimten te installeren op de gemeentelijke begraafplaatsen die zowel bescherming als comfort bieden aan rouwende inwoners.

Volgens Nagels zal deze ruimte bezoekers beschermen tegen regen, sneeuw en de felle zon, waardoor ze in alle weersomstandigheden respectvol kunnen rouwen: "Met de overdekkingen kunnen begraafplaatsen het hele jaar door worden gebruikt, ongeacht het weer, wat de toegankelijkheid en bruikbaarheid vergroot.”

“Bezoekers zullen zich bovendien meer op hun gemak voelen en in staat zijn om in alle rust te rouwen, wat belangrijk is voor het verwerkingsproces”, aldus Nagels.

Een gemeenschapsgerichte oplossing

Teneinde kostenefficiënt te werken stelt de N-VA voor om samen te werken met leerkrachten en leerlingen van het VTI in Zandhoven. “Dit kan de kosten van dit waardevolle project beheersbaar maken, maar tevens een inspirerend referentieproject vormen voor onze schoolgaande jeugd”, besluit Nagels.