Wijk Bogaerevelden wordt nog wat groter

Op 21 november 2017, over deze onderwerpen: In de pers

Gazet van Antwerpen : Metropool Noord
De gemeente wil het binnengebied tussen de Kersenlaan-Bogaereweg en de Sint-Jozefstraat laten ontwikkelen voor

extra woningbouw. Daarvoor is een aanpassing van het RUP Bogaerevelden nodig.

Het gaat om grond van verschillende privé-eigenaars, niet van de gemeente. Naargelang welke eigenaars willen participeren, gaat het om 1,5 hectare of anders zonder de achtertuinen van bepaalde buren om 7.817 vierkante meter. De eigenaars van de gronden kunnen vrijwillig meedoen.

“Het moet één project worden, waarvan een deel voor sociale woningbouw wordt gereserveerd”, zegt burgemeester Luc Van Hove (CD&V). “Eigenlijk is dit een voorbeeld van inbreiding, want op zich sluit het gebied dicht aan bij de Zandhovense dorpskern.”

Veel vraagtekens

Er komt eerst een openbaar onderzoek voordat het projectgebied ontwikkeld gaat worden. De oppositiepartijen zaten met veel vraagtekens. N-VA wou dat eerst de Gecoro-adviesraad zich over de aangepaste plannen kon buigen. “Zij krijgen nog die kans in een latere fase”, zei schepen Joris Geens (CD&V). N-VA vond dat de sociale woningen nu een beetje als alibi worden gebruikt om de nieuwe verkaveling erdoor te drukken. Gemeenteraadslid Jordi De Vlam (Groen) wees erop dat het om een overstromingsgevoelig gebied gaat. Volgens de burgemeester is dat niet meer het geval sinds de heraanleg van de N14. “Er zijn nu betere rioleringen en een WADI-infiltratiebekken ter hoogte van de Antwerpsebaan.”

N-VA stemde tegen de voorlopige vaststelling van het nieuw RUP Bogaerevelden, Groen en Vlaams Belang onthielden zich. (kma)