Zandhoven dreigt Vlaamse steun om zwerfvuil te bestrijden te verliezen

Op 9 december 2020, over deze onderwerpen: In de pers, Oppositiewerk

De hoeveelheid zwerfvuil in Vlaanderen is in 2019 met 14% gestegen ten opzichte van 2017. Om de Vlaamse doelstelling tegen 2022 te halen kijkt bevoegd minister van omgeving Zuhal Demir (N-VA) in eerste instantie naar de lokale besturen. Maar daar wringt het schoentje in Zandhoven.

Vlaams minister van Omgeving Demir gaat aan de subsidievoorwaarden voor gemeenten sleutelen zodat die daar in de toekomst enkel beroep op kunnen doen als ze de aanpak van zwerfvuil in hun politie- of GAS-reglement hebben staan. Zo wil ze lokale besturen aansporen van sluikstort en zwerfvuil een absolute prioriteit te maken.

Onze gemeente dreigt daardoor de projectsubsidies van ‘Mooimakers’ in de toekomst te verliezen. En dat is niet onbelangrijk. Vlaanderen financiert via ‘Mooimakers’ en gerichte subsidies vandaag al trajecten bij lokale besturen om de handhaving van sluikstort en zwerfvuil te optimaliseren. Via het subsidiebesluit van OVAM kunnen zo bijvoorbeeld zwerfvuilcamera’s worden aangekocht.

“Het gemeentebestuur kijkt al jaren weg van het probleem van zwerfvuil en sluikstorten en daar dreigen ze nu inderdaad de gevolgen van te dragen”, zegt Oliver Vertruyen, gemeenteraadslid voor de N-VA.

Maak eindelijk werk van een GAS-wetgeving

N-VA Zandhoven roept het CD&V-gemeentebestuur daarom op om de aanpak van zwerfvuil op te nemen in het politiereglement en de strijd tegen zwerfvuil en sluikstorten eindelijk serieus te nemen. “Nog beter zou zijn om eindelijk eens werk te maken van een GAS-wetgeving in onze gemeente. Vandaag zijn we de enige gemeente in heel de provincie waar nog geen GAS-reglement van kracht is. Zo kunnen we sluikstorters kordaat bestraffen zonder het parket er nodeloos mee op te zadelen”, zegt Vertruyen. “Mensen zullen dan wel twee keer nadenken voor ze hun vuilniszak in de berm dumpen. Zeker als je weet dat minister Demir ook bij haar federale collega gaat pleiten om de GAS-boetes voor sluikstorten op te trekken van 350 naar 500 euro.”

N-VA Zandhoven vraagt al lang om hiervan een prioriteit te maken, maar stoot steeds op 'een njet' bij het CD&V-bestuur. Burgmeester Van Hove noemde GAS-boetes al ‘pestmaatregelen’. “Onbegrijpelijk”, vindt Vertruyen. “Als lokale overheid heb je een stok achter de deur nodig om hardleerse overtreders duidelijk te maken wat kan en wat niet. GAS-boetes zijn daarvoor de ideale oplossing.”

N-VA Zandhoven hoopt dat minister Demir haar oproep meer indruk maakt en het gemeentebestuur eindelijk in actie schiet om van de strijd tegen sluikstorten en zwerfvuil eindelijk een prioriteit te maken in Zandhoven. “Het verleden toont aan dat daar dringend nood aan is”, aldus nog Oliver Vertruyen.