Zandhoven ondertekent Charter ‘Masterplan Toegankelijke bushaltes’

Op 28 januari 2021, over deze onderwerpen: In de pers, Oppositiewerk

Na een voorstel van Oliver Vertruyen (N-VA) op de gemeenteraad van 21 januari 2021 zal de gemeente Zandhoven het nieuwe Vlaamse charter ‘Masterplan Toegankelijke bushaltes’ ondertekenen. Via het charter engageert de gemeente Zandhoven zich om de bushaltes van De Lijn langs gemeentewegen toegankelijk te maken voor mensen met een motorische of visuele  beperking. “Slechts één tiende van de bushaltes in Zandhoven is momenteel toegankelijk voor rolstoelgebruikers. Met de ondertekening van dit charter geven we als gemeente een duidelijk signaal dat iedere inwoner en bezoeker van onze gemeente zelfstandig het openbaar vervoer moeten kunnen nemen”, stelt Vertruyen.

In Vlaanderen zijn slechts 12 % van de 30 295 bushaltes toegankelijk voor mensen die slecht te been zijn. “Dramatische cijfers”, stelt N-VA-gemeenteraadslid Oliver Vertruyen, die zelf bij de Lijn werkzaam is. “En ook in Zandhoven is de situatie rampzalig. Van de 52 bushaltes zijn er slechts 5 toegankelijk voor mensen met een rolstoel. 15 haltes kunnen gebruikt worden door rolsstoelpatiënten mits ze assistentie krijgen. Slechts één halte is toegankelijk voor mensen met een visuele beperking”.

Vlaamse Regering lanceert Masterplan
De Vlaamse Regering lanceerde daarom eind november het Masterplan Toegankelijkheid. “Via dit actieplan wil de Vlaamse overheid tegen 2030 50 % van de haltes van het kernnet en aanvullend net toegankelijk te maken zodat 70 % van de reizigers een toegankelijke rit maken. Verder moeten alle bestaande haltes minimaal toegankelijk te zijn mits assistentie. Tevens dienen alle nieuwe bus- en tramhaltes toegankelijk te zijn voor personen met een motorische beperking en voor blinden en slechtzienden”, weet Oliver Vertruyen.

Subsidie van 5000 euro per halte
Meer dan 2/3 van de haltes van De Lijn ligt langs gemeentewegen. “Het zijn de steden en gemeenten die verantwoordelijk zijn voor de aanpassing van deze haltes”, vertelt raadslid Vertruyen. “De Vlaamse Regering werkte daarom met VVSG (Vereniging van Vlaamse steden en gemeenten) een charter ‘Masterplan Toegankelijke Haltes’ uit. Gemeentes die dit charter ondertekenen, engageren zich om de doelstellingen van het Masterplan te realiseren. Verder dienen ze bij iedere ingreep op het openbare domein een toegankelijkheidstoets uit te voeren. In ruil krijgen gemeentes een subsidie van 5000 euro voor iedere halte die ze toegankelijk maken. Tevens kunnen ze een coachingtraject volgen waarbij ze ondersteund worden bij de opmaak van een actieplan. Daarnaast wordt er tweejaarlijks een award en bijhorende geldprijs van 50 000 euro uitgereikt aan de ‘Meer Mobiele Gemeente’”.

Gelijke kansen voor iedere Zandhovenaar
Het voorstel van de N-VA werd unaniem goedgekeurd. De gemeente Zandhoven zal het charter ondertekenen en de bushaltes langs gemeentewegen zo snel mogelijk toegankelijk maken voor mensen met een beperking. “Op die manier geven we een duidelijk signaal dat iedere Zandhovenaar gelijke kansen verdient”, besluit Oliver Vertruyen.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is