Zandhoven ondertekent ‘duurzame ontwikkelingsdoelstellingen' Verenigde Naties

Op 3 december 2019, over deze onderwerpen: Oppositiewerk

N-VA Zandhoven zette het al dan niet ondertekenen van de SDG-engagementsverklaring ‘global goals, local focus’ van de Verenigde Naties op de Zandhovense politieke agenda van de gemeenteraad van 21 november 2019.

De ‘Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen’, ook wel 'Sustainable Development Goals’ (SDG’s) genoemd, zijn 17 doelstellingen, ondertekend in september 2015 door alle 193 lidstaten van de VN, die de komende 15 jaar de leidraad vormen voor wereldwijde inspanningen rond onderwijs, milieubescherming, armoedebestrijding, ongelijkheid, duurzame ontwikkeling en tal van andere thema's.

Om de doelstellingen te realiseren zijn lokale besturen van doorslaggevend belang. Niet alleen raakt elke doelstelling aan lokale bevoegdheden, gemeenten moeten ook het goede voorbeeld geven. Vlaamse gemeenten dragen al hun steentje bij aan dit globale kader, maar er zijn extra inspanningen nodig om het doel te bereiken. Gemeenten kunnen op drie niveaus bijdragen: intern binnen het eigen bestuur, lokaal voor de eigen bevolking en mondiaal door internationale samenwerking. De komende jaren vertaalt de VVSG (= Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten) deze internationale doelstellingen samen met de gemeenten tot op het lokale niveau.

Tot op heden hebben reeds 88 lokale besturen in Vlaanderen de SDG-engagementsverklaring 'global goals, local focus' die VVSG in 2016 lanceerde ondertekend. De gemeente Zandhoven nam nog geen enkel initiatief hieromtrent.

N-VA-gemeenteraadslid Tom van Bergen bracht het punt op de agenda van de gemeenteraad en motiveerde zijn betoog: “Deze doelstellingen zijn niet alleen een kapstok om een helder toekomstperspectief uit te tekenen en om de samenhang van onze inspanningen voor sociale, economische en ecologische duurzaamheid in de verf te zetten, ze fungeren ook als bewustwording om na te denken over hedendaagse vraagstukken die belangrijk zijn voor ons zelf, maar voor al voor de generaties na ons.”

Het CD&V-gemeentebestuur keurde het punt van N-VA Zandhoven goed, en engageert zich nu om de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen te ondertekenen én op te nemen in het meerjarenbeleidsplan van de gemeente Zandhoven.

Tom van Bergen reageert dan ook opgelucht: “We zijn blij dat we vanuit de oppositie oplossingen kunnen aanreiken voor een duurzamer Zandhoven. We kijken graag uit hoe het gemeentebestuur de duurzame ontwikkeling structureel zal verankeren in de gemeentelijke meerjarenplanning (2020-2025). Dit zullen we vanop de oppositiebanken constructief en kritisch blijven opvolgen”.