Zandhoven voert ‘European Disability Card’ in op aangeven van N-VA Zandhoven

Op 11 december 2019, over deze onderwerpen: Oppositiewerk

Op de gemeenteraad van 21 november 2019 lanceerde N-VA Zandhoven opnieuw het voorstel om de European Disability Card in te voeren en te promoten in Zandhoven. Deze kaart is voor personen met een beperking een bewijsstuk om aan te tonen dat ze in België erkend zijn als persoon met een handicap. Met de kaart komen ze in aanmerking voor specifieke toegangstarieven of andere voordelen in de domeinen cultuur, vrijetijdsbesteding en sport. Het CD&V-gemeentebestuur keurde het N-VA-punt, al dan niet noodgedwongen door bevoegd Vlaams CD&V-minister Nathalie Muylle, deze keer wel goed.

In de zomer van dit jaar hadden reeds meer dan 54.000 mensen een kaart aangevraagd. Met de EDC kunnen personen met een handicap eenvoudiger deelnemen aan sport-, cultuur of vrijetijdsactiviteiten. Zij kunnen zo genieten van een voorbehouden plaats, wat korting of een ander voordeel zonder onnodige discussies te moeten aangaan. Partners van deze kaart beslissen zelf welke voordelen ze toekennen.

N-VA-gemeenteraadslid Ward Peeters licht verder toe: “In het verleden stonden Zandhovenaren met een beperking soms in de koude, wanneer zij bij aanbieders van cultuur, sport en vrijetijd hun handicap niet op papier konden ‘bewijzen’. Hierdoor liepen personen met een beperking – onterecht - toegangskortingen andere voordelen mis. Om komaf te maken met deze pijnlijke situaties, heeft toenmalig N-VA-staatssecretaris voor personen met een beperking Elke Sleurs een kaart voorgesteld, waardoor personen met een beperking eenvoudig en zonder discussie kunnen aantonen dat ze recht hebben op bepaalde voordelen.”

CD&V-gemeentebestuur wimpelt voorstel af en komt gemaakte belofte niet na
Toen Ward Peeters (N-VA) het punt voor het eerst op de agenda van de gemeenteraad van 25 april plaatste, maakte het CD&V-gemeentebestuur de belofte om melding te zullen maken dat mensen deze kaart konden aanvragen. De N-VA-fractie drong toch aan om effectief partner te worden van EDC. Het gemeentebestuur wimpelde het EDC-lidmaatschap toen af. Bovendien moest N-VA Zandhoven nadien vaststellen dat het gemeentebestuur zich niet aan de gemaakte belofte hield om melding te maken in het gemeenteblad.

Omzendbrief Vlaams Minister Nathalie Muylle (CD&V) wijzigt visie gemeentebestuur
N-VA Zandhoven zette het punt wederom op de agenda van de gemeenteraad van 21 november 2019, deze keer gesteund door een omzendbrief van de nieuwe bevoegde Minister Nathalie Muylle, bevoegd voor personen met een handicap, waarin alle steden en gemeentes uitdrukkelijk gevraagd worden om partner te worden van de EDC.
Mede ingegeven door de eigen minister Nathalie Muylle (CD&V), keurde het gemeentebestuur deze keer wel het punt van N-VA goed.

Algemene tevredenheid bij N-VA
N-VA-gemeenteraadslid Ward Peeters reageert dan ook opgetogen: “We zijn blij dat het gemeentebestuur eindelijk werk maakt om Zandhovenaren met een beperking bepaalde voordelen toe te kennen in de domeinen cultuur, vrijetijdsbesteding en sport. Wij hopen dat het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst (voormalig OCMW) en gemeentelijke diensten nu concrete voordelen zullen invoeren binnen de eigen dienstverlening.”