Burgemeester Luc Van Hove tracht eigen falen in zwembaddossier af te wentelen op Zandhovense oppositiepartijen

Op 28 mei 2021, over deze onderwerpen: In de pers, Oppositiewerk, Publicaties, Zwembaddossier

Het zwembaddossier blijft in Zandhoven en Zoersel de gemoederen bedaren. Na heel wat commotie begin dit jaar wordt sinds maart in Zoersel ook de bouw van een kleinschaliger project onderzocht, naast de bouw van een grootschalig zwemparadijs. Aangezien onze gemeente haar lot heeft verbonden aan Zoersel en het grootschalig zwemproject niet verder kan worden onderzocht vooraleer ook de kleinschaligere piste in Zoersel volledig is onderzocht, ligt het dossier al een tijdje stil. Toch vond burgemeester Van Hove (CD&V) het nodig om de oppositiepartijen in Zandhoven in de pers een veeg uit de pan te geven. Voor de goede orde zetten we graag nog even de feiten op een rijtje.

• Al 10 jaar lang wordt er in Zandhoven gezocht naar een alternatief voor het zwembad in Pulderbos.
  • Na jarenlange stilte in het zwembaddossier, zetten Zoersel en Zandhoven in november 2020, geheel uit het niets, gezamenlijk een officiële selectieleidraad op waarin men op zoek gaat naar een zwembad “dat een toeristische trekpleister dient te worden die de gemeentelijke behoeften overstijgt”.
  • Begin januari 2021 lekte vervolgens het nieuws uit dat het CD&V-bestuur in Zandhoven, samen met de gemeente Zoersel, al sinds begin 2020 in alle stilte onderhandelingen voert met Studio 100 voor de bouw van een megalomaan Plopsaqua op de site van Reva in Pulderbos.
  • Noch de oppositiepartijen, noch de omwonenden, noch de sportverenigingen, noch de Zandhovenaar was op de hoogte van deze geheime gesprekken, noch kregen zij enig kans om hun vragen of bezorgheden over te maken.
  • De verbazing was groot toen het bindend schriftelijk aanbod van Studio 100 aan de gemeenten Zandhoven en Zoersel, werd gelekt. Dit aanbod bleek al sinds 17 september 2020 op het bureau van CD&V-schepen Joris Geens te liggen. Studio 100 bleek ook de énige zwembadbouwer te zijn waar het gemeentebestuur concreet mee gesproken heeft.
  • Nieuwssite Apache ging op onderzoek en bracht op 18 januari 2021 in een nieuwsartikel uit waarin het verschillende onregelmatigheden in de procedure aankaartte.
  • In het bindend aanbod, dat éénzijdig is opgesteld, kwamen opmerkelijke vereisten waaraan de gemeente Zandhoven en Zoersel dienen te voldoen naar voor:
    • De kostprijs: 27,5 miljoen euro (exclusief btw), dat de Zandhovense belastingbetaler de komende 25 jaar (of langer) mee mag ophoesten.
    • Plopsa wil een oppervlakte van minstens 35.000 m2. Ter vergelijking, Plopsaqua Landen-Hannuit heeft een projectoppervlakte van ‘slechts’ 4.800 m2. Daarvoor wil het maximaal 15 €/m2 betalen, het saldo moet gedragen worden door de gemeente Zandhoven, lees belastingbetaler.
    • Ter vergelijking: het kleinere en goedkopere Plopsa Landen zal jaarlijks minimum 400.000 zwemmers lokken. Bezoekers die voornamelijk in de weekends afzakken naar Landen (en dus Zandhoven).
    • Gelet op het aantal m2 waarop Studio 100 mikt, is het absoluut niet ondenkbaar dat de bouw van een megalomaan waterpretpark slechts het begin is van een nog groter project op deze site van Reva in Pulderbos.
    • De Zandhovenaar is geen baas in eigen bad. Er mogen geen competities georganiseerd worden. Geen banen of gedeelten van het zwembad mogen worden afgesloten voor individuele of groepstrainingen en/of opleidingen enz. tijdens de reguliere openingsuren.
    • Na 25 jaar staan we even ver. De gemeente Zandhoven betaalt dan immers 25 jaar zonder enig eigendomsrecht te verwerven.
  • N-VA Zandhoven kon zich absoluut niet vinden in dit soort van achterkamerpolitiek en schoot op verschillende fronten, onder andere met een petitie, in actie tegen de manier van werken en de mogelijke komst van het mega zwemparadijs.
  • Op de commotie die volgde na de onthullingen van de onderzoeksjournalist, startte het CD&V-bestuur een projectgroep ‘intergemeentelijk zwembad’ op, met daarin een vertegenwoordiging van alle politieke fracties.
  • Op de selectieleidraad die werd uitgeschreven voor het ‘toeristische zwembadproject’, tekenden naast het te verwachten Plopsa, ook Sportoase, S&R Lago en Cordeel Group NV in als private partners.
  • Ondertussen werd in Zoersel op 16 maart 2021 een tweede selectieleidraad goedgekeurd, niet voor een megalomaan project, maar voor een basiszwembad.
  • Daaruit bleek dat een basiszwembad een stuk haalbaarder is voor Zandhoven en Zoersel, dan de toeristische zwembaden die uit de eerste selectieleidraad naar voor kwamen.
  • Eerder loog CD&V-burgemeester Van Hove de gemeenteraad hier bewust over. Van Hove liet namelijk optekenen dat een alternatief basiszwembad onbetaalbaar was. Hij vermeldde toen dat een alternatief basiszwembadproject via IGEAN 19 miljoen zou kosten. Wat de burgemeester echter niet vertelde, is dat dat project werd geraamd op een inwonersaantal van 85.000 inwoners, terwijl Zandhoven en Zoersel samen maar 35.000 inwoners tellen. Dat onze gemeente voor een publiek zwembad beroep kan doen op Vlaamse subsidies, verzweeg hij voor de gemakkelijkheid ook.

Huidige problematiek

Gevolg is dat Zandhoven, dat samen in het project zit met Zoersel, momenteel niet verder kan. Eerst dient de optie van het basiszwembad verder uitgeklaard te worden in Zoersel, alvorens de optie van het megalomaan zwembadproject met Zandhoven en Zoersel als co-partners verder kan lopen.

Onterechte slachtofferrol burgemeester Luc Van Hove

Burgemeester Luc Van Hove liet in de pers optekenen pessimistischer gestemd te zijn betreffende de bouw van een toeristisch zwembad in Zandhoven en sprak van ‘stemmingmakerij door sommige politieke partijen’. Hij wentelt zich daarbij geheel onterecht in een slachtofferrol. Immers heeft de burgemeester, die met CD&V een absolute meerderheid heeft in Zandhoven, de oppositie niet nodig om het dossier er alsnog door te duwen.

Wel hebben de achterkamerpolitiek van CD&V in Zandhoven en de politieke onstabiliteit in Zoersel geleid tot deze situatie. Het CD&V-gemeentebestuur in Zandhoven zal mogen hopen dat de situatie in Zoersel snel opklaart. Opmerkelijk daarbij is dat de CD&V-collega’s in Zoersel niet op dezelfde lijn van burgemeester Van Hove (CD&V) zitten. Ook CD&V Zoersel wil dat de alternatieve kleinschalige basiszwembaden eerst verder onderzocht moet worden.

De tijd dringt

Feit is wel dat ondertussen kostbare tijd verloren gaat want de huidige huurovereenkomst met Reva in Pulderbos loopt af in 2025.

N-VA Zandhoven blijft ijveren vóór de komst van een nieuw zwembad in onze gemeente. Maar niet om heel Vlaanderen in te laten komen zwemmen, met alle verkeerschaos tot gevolg en al zeker niet op de kosten van de Zandhovense belastingbetaler.

Wij blijven voorstander van een kleinschaliger project dat liefst door zoveel mogelijk gemeenten, waaronder Zoersel, gedragen wordt.