De eerste hondenlosloopweide in Zandhoven komt eraan!

Op 22 januari 2021, over deze onderwerpen: In de pers, Jong N-VA, Oppositiewerk

Binnenkort kan je met je hond gaan ravotten op de hondenlosloopweide in de Boshuisweg vlak bij Zoerselbos op grondgebied Zandhoven. N-VA-gemeenteraadslid Marijke Lambrechts ijvert samen met Jong N-VA-er Aron Sempels al een tijdje voor een hondenlosloopweide in onze gemeente. “We zijn dan ook uiterst tevreden dat het CD&V-schepencollege tegemoet komt aan onze oproep en die van vele Zandhovenaren”, klinkt het.

Op de gemeenteraad van 21 januari 2021 informeerde N-VA-gemeenteraadslid Marijke Lambrechts naar de stand van zaken in het dossier van de hondenlosloopweide. Exact één jaar geleden agendeerde Lambrechts het punt voor het eerst op de gemeenteraad. Hoewel burgemeester Luc Van Hove (CD&V) toen reageerde dat hij de idee ‘stadsachtig’ vond bleef Lambrechts ervoor ijveren. Ondertussen klonk ook de roep van de Zandhovenaar voor meer vrije ruimte voor honden steeds luider.

“Eén op vier huishoudens in Vlaanderen heeft een hond”, zegt Marijke Lambrechts. “Onze gemeente is daar heus geen uitzondering op. Maar Zandhoven heeft in tegenstelling tot alle omliggende gemeentes nog steeds geen hondenloopzone. We kregen vele vragen van inwoners om een hondenweide in te richten in onze gemeente. Verschillende keren heb ik er dan ook op de gemeenteraad voor geijverd. Met succes blijkt nu.”

Ook Jong N-VA’er Aron Sempels, zelf baasje van een Franse Bulldog, reageert opgetogen: “Het doet me plezier dat het gemeentebestuur tegemoet komt aan de oproep van vele hondenbaasjes in onze gemeente. Een hondenlosloopzone is een omheinde, openbare zone waar viervoeters vrij kunnen ravotten en spelen onder toezicht van hun eigenaar. De zone heeft zowel voor dier als mens een sociale functie. De honden leren andere soortgenoten verdragen en ook de baasjes kunnen er rustig met mekaar bijpraten”, weet Sempels.

De hondenlosloopweide zal worden ingericht in de Boshuisweg op grondgebied Zandhoven. “We hopen we dat de nodige werken spoedig uitgevoerd kunnen worden zodat de eerste hondenweide snel een feit is. Hopelijk kan dit pilootproject een aanzet worden om dit idee verder uit te rollen over de andere deelgemeenten”, besluit Lambrechts.

Lees ook: https://zandhoven.n-va.be/nieuws/de-n-va-wil-een-hondenlosloopweide-in-zandhoven