Fietsers opnieuw onbeschermd op Herentalsebaan in Viersel: paaltjes verdwenen, risico blijft

Op 28 maart 2025, over deze onderwerpen: In de pers, Oppositiewerk, Over ons

De paaltjes die fietsers moesten beschermen op de Herentalsebaan in Viersel, zijn inmiddels verdwenen. De plastic exemplaren boden onvoldoende veiligheid en werden herhaaldelijk omvergereden. In plaats van een betere oplossing te voorzien, liet het gemeentebestuur ze gewoon weghalen. N-VA Zandhoven vraagt nu om duurzame en zichtbare maatregelen, met stevige houten paaltjes én een haag.

In juni 2023 vroeg N-VA-raadslid Ward Peeters in de gemeenteraad om een betere afscheiding tussen het fietspad en de Herentalsebaan in Viersel. De bestaande varkensruggen boden onvoldoende bescherming, zeker gezien het toenemende autoverkeer op deze drukke as. Op zijn voorstel werden ze vervangen door paaltjes – een stap vooruit, zo leek het toen.

Maar de paaltjes die geplaatst werden, bleken plastic exemplaren van beperkte stevigheid. Ze boden nauwelijks fysieke bescherming en werden bovendien herhaaldelijk omvergereden. In plaats van te kiezen voor een betere oplossing, besloot het gemeentebestuur om de paaltjes simpelweg volledig te verwijderen. Vandaag is er opnieuw geen enkele fysieke afscheiding meer tussen het fietspad en de rijbaan. Fietsers zijn weer volledig blootgesteld aan het autoverkeer. En dat is, zacht uitgedrukt, onbegrijpelijk.

Volgens N-VA-raadslid Dieter Stulens is het precies het herhaaldelijk omverrijden van die paaltjes dat aantoont dat er wel degelijk een probleem is met het rijgedrag op deze weg. “Dat die plastic paaltjes keer op keer aangereden werden, toont aan dat er nood is aan een sterkere, zichtbaardere afscheiding. Het antwoord is dan niet: ‘we doen niets meer’. Het antwoord moet zijn: ‘we doen het beter’.”

De gemeente kondigde ondertussen aan dat er een ribbelstrook zal worden aangebracht. Maar volgens N-VA Zandhoven is dat geen volwaardige oplossing. “Een ribbelstrook maakt misschien geluid, maar biedt geen enkele fysieke bescherming,” zegt Stulens. “Een auto wijkt daar moeiteloos overheen. Wie denkt dat dit fietsers zal beschermen, heeft duidelijk het probleem niet begrepen.”

N-VA pleit daarom voor stevige houten paaltjes, gecombineerd met een lage haag. Zo wordt de zichtbaarheid verhoogd én wordt het fietspad op een duidelijke manier afgebakend. Varkensruggen, die in het verleden al hun nut niet bewezen, bieden die bescherming niet en hebben geen afschrikkende werking op automobilisten.

“Als je de veiligheid van fietsers echt ernstig neemt, dan kies je voor duurzame, fysieke ingrepen die wél effect hebben,” aldus Stulens. “Een leeg fietspad zonder enige vorm van bescherming is geen oplossing – het is een uitnodiging tot gevaarlijk rijgedrag. Wij vragen het gemeentebestuur dan ook om dit dossier dringend opnieuw op de agenda te zetten, met een duidelijk plan van aanpak én een concrete timing.”

Voor N-VA Zandhoven is het duidelijk: verkeersveiligheid moet je afdwingen met beleid – niet met halve maatregelen.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is