N-VA Zandhoven hoopt op hertekening plannen voor pijpleidingen

Op 20 juni 2021, over deze onderwerpen: In de pers

De Vlaamse Regering startte eind vorig jaar met de plannen voor een ondergrondse leidingstraat van de haven van Antwerpen tot aan de grens met Nederland (Geleen) en verder door tot in het Ruhrgebied. Twee van de drie mogelijke trajecten lopen door Zandhoven. N-VA Zandhoven is niet tegen het concept van de leidingstraat, maar hoopt dat de Vlaamse overheid de plannen hertekent om de impact op inwoners, natuur en ruimte zo klein mogelijk te houden.

Voor de aanleg van de leidingstraat wordt een strook van 45 meter breed voorzien die tot acht pijpleidingen kan bundelen. Dankzij de pijpleidingen zal er minder via de weg getransporteerd worden, maar de leidingstraat heeft wel een grote impact op de omgeving. Op de hele strook mag er niet meer gebouwd worden en mogen er geen bomen of diep wortelende struiken aangeplant worden.

De leidingstraat zou ook sowieso gevolgen hebben voor Zandhoven, want twee van de drie voorgestelde trajecten lopen door ons grondgebied. De trajecten ‘Combinatie’ en ‘Zuid’ zouden de onteigening van liefst achttien woningen met zich meebrengen, vooral in de Watersportlaan in Viersel en de Kanaalstraat in Massenhoven. Daarnaast zal ook een deel van waardevolle natuurgebieden, zoals de Kleine Netevallei, geraakt worden.

Negatief advies gemeente Zandhoven
De gemeente Zandhoven bracht logischerwijs negatief advies uit over de plannen en nam terecht een advocaat onder de arm. Afdelingsvoorzitter Dieter Stulens reageert: “We erkennen dat de aanleg van een leidingstraat op lange termijn een duurzame oplossing zou kunnen zijn en veel vrachtwagens van de weg kan halen, maar we willen dat de impact op inwoners, natuur en de ruimte zo klein mogelijk gehouden wordt. We hopen dat de Vlaamse overheid op basis van alle bezorgdheden en negatieve adviezen van alle andere betrokken gemeenten haar huiswerk opnieuw doet om de impact op doorkruiste natuurgebieden en andere omgevingscriteria meer in detail te onderzoeken.”

CD&V-schepencollege valt uit de lucht
Burgemeester Luc Van Hove liet in Gazet van Antwerpen optekenen dat hij geërgerd is door de manier waarop dit nieuws tot bij onze inwoners en het schepencollege is gekomen: “Het getuigt van allesbehalve goed bestuur dat wij zulke belangrijke beslissingen uit de krant moeten vernemen”, luidde het. “Het is vreemd dat te moeten lezen”, reageert Stulens. “De Vlaamse Regering werkt al meer dan tien jaar aan dit dossier. Het verbaast me dus dat de burgemeester compleet uit de lucht valt.”