N-VA Zandhoven start petitie tegen komst Plopsaqua in Pulderbos

Op 15 januari 2021, over deze onderwerpen: In de pers, Oppositiewerk, Zwembaddossier

Enkele weken geleden lekte het nieuws uit dat het CD&V-bestuur in Zandhoven samen met de gemeente Zoersel al maandenlang in alle stilte onderhandelingen voert met Studio 100 voor de bouw van een Plopsaqua in Pulderbos. Nieuwssite Apache ging op onderzoek en ontdekte verschillende onregelmatigheden in de procedure. N-VA Zandhoven kan zich absoluut niet vinden in de manier van werken en schiet op verschillende fronten in actie tegen de komst van het mega zwemparadijs. “Plopsaqua zal jaarlijks honderdduizenden gezinnen uit heel Vlaanderen richting Zandhoven lokken op de kosten van de Zandhovense belastingbetaler. Terwijl we vandaag al gelegen zijn tussen twee van de drukste autostrades van het land. Ik begrijp met de beste wil van de wereld niet welke meerwaarde het CD&V-bestuur hierin ziet”, zegt N-VA-voorzitter Dieter Stulens.

Al 10 jaar lang wordt er in Zandhoven gezocht naar een alternatief voor het zwembad in Pulderbos. Voorlopig zonder succes. Volgend jaar verhuist Reva naar Hooidonk en komt de grond vrij ter beschikking. Laatst werd duidelijk dat het CD&V-bestuur achter de schermen en zonder medeweten van de gemeenteraad, laat staan van de inwoners van Zandhoven, al maandenlang onderhandelingen voert voor de bouw van een Plosaqua.

Onregelmatigheden in de aanbesteding
Daarnaast blijkt uit onderzoek van nieuwssite Apache dat er toch één en ander niet schort aan de procedures die zijn gehanteerd. Volgens bevoegd CD&V-Schepen Joris Geens is er van een overeenkomst nog lang geen sprake. Maar hij wordt door burgemeester Van Hove tegengesproken. Die laat in hetzelfde artikel niets aan het toeval over. “Als dit  project niet slaagt, hebben we alles geprobeerd”, klinkt het.

Bewust foute informatie verspreid?
Verder brengt het artikel aan het licht dat burgemeester Van Hove de gemeenteraad bewust heeft voorgelogen. Van Hove liet tijdens de gemeenteraad van 17 december vorig jaar optekenen dat een alternatief zwembadproject via IGEAN 19 miljoen zou kosten. Wat de burgemeester echter niet vertelt, is dat dat project werd geraamd op een inwonersaantal van 85.000 inwoners, terwijl Zandhoven en Zoersel samen maar 35.000 inwoners tellen. Dat onze gemeente voor een publiek zwembad beroep kan doen op Vlaamse subsidies, verzweeg hij voor de gemakkelijkheid ook.

“Het is duidelijk dat het gemeentebestuur alles in het werk heeft gesteld om Plopsaqua naar Pulderbos te krijgen. Van het opstellen van een aanbesteding waar alle kleinere projecten automatisch op afhaken tot het voorliegen van de gemeenteraad. Ons gemeentebestuur heeft de traditie om hun zaakjes achter de schermen te regelen zonder al te veel pottekijkers. Dit is een zoveelste gemiste kans om de beloofde transparantie naar de inwoners ook om te zetten in de praktijk. De bindende overeenkomst tussen Studio 100 en de gemeente Zandhoven ligt al maanden op CD&V-schepen Joris Geens zijn bureau te wachten op een handtekening”, zegt Conny Van den Heuvel aan, N-VA-ondervoorzitster en zelf woonachtig in Pulderbos.

Nog meer files in en rond Zandhoven?
De vraag stelt zich bovendien of Zandhoven nood heeft een megalomaan zwemparadijs dat moet dienen als toeristische trekpleister en volgens het gemeentebestuur meer mensen naar Zandhoven moet lokken dan enkel onze eigen inwoners. Ter vergelijking: Plopsaqua De Panne lokt jaarlijks tot 300.000 zwemmers. Daar staan geregeld files vanaf de afrit van de autostrade tot aan de ingang van het park. “De E313 en de E34 zijn vandaag al verzadigd. Met de komst van Plopsaqua zullen daar jaarlijks nog eens honderdduizenden auto’s uit Vlaanderen én Nederland bijkomen. Om nog maar te zwijgen over de verkeersdrukte in onze dorpen”, zegt Dieter Stulens, voorzitter van N-VA Zandhoven. “Woon maar eens in een straat waar er elk weekend een file aan wagens passeert."

N-VA start een petitie
Volgens N-VA-Zandhoven heeft de Zandhovenaar het recht om te weten waar zijn belastinggeld naartoe gaat en wat hen mogelijk te wachten staat de komende jaren. Niet wanneer alles al in kannen en kruiken is en er geen inspraak meer mogelijk is, maar op tijd zodat er op tijd kan worden gereageerd moest dat nodig zijn.

“Daarom starten we een informatiecampagne op verschillende fronten op zodat wij kunnen doen wat het CD&V-bestuur weigert te doen, zoveel mogelijk inwoners informeren over de plannen”, aldus Dieter Stulens. “De komende dagen valt er bij elke inwoner van Zandhoven een flyer in de bus met meer duiding over de gevolgen van een Plopsaqua in Pulderbos en met de vraag om onze petitie te tekenen. Zo kunnen we het gemeentebestuur samen een krachtig signaal geven.”

Alternatief
Het spreekt voor zich dat N-VA Zandhoven de komst van een nieuw zwembad in onze gemeente steunt. Maar niet om heel Vlaanderen in te laten komen zwemmen, met alle verkeerschaos vandien en al zeker niet op de kosten van de Zandhovense belastingbetaler. “Wij blijven voorstander van een kleinschaliger project dat liefst door zoveel mogelijk gemeenten, waaronder Zoersel, gedragen wordt. Een project waar alle scholen uit de gemeente terecht kunnen en waar ook de gezinnen uit Groot-Zandhoven kunnen komen ontspannen”, besluit Stulens.

Meer info?
Link artikel onderzoeksjournalist: Schepencolleges Zoersel en Zandhoven misleiden gemeenteraad na geheime afspraken met Plopsaqua
Link petitie: https://www.petitions.net/stop_plopsaqua_in_pulderbo
Link Facebook evenement: https://www.facebook.com/events/433251248041333