Op 6 mei 2022, over deze onderwerpen: In de pers, Windmolendossier

Het CD&V-gemeentebestuur was in 2017 laaiend enthousiast toen de firma W-Kracht uit Loppem (West-Vlaanderen), met als gedelegeerd bestuurder Zoersels CD&V-erevoorzitter Ivo Van Vaerenbergh, twee windmolens wou plaatsen in Massenhoven en Viersel. Burgemeester Luc Van Hove (CD&V), tevens bezoldigd bestuurder bij Wind4Flanders, liet toen optekenen dat de twee projecten goed gekozen waren en dat er geen problemen leken op het vlak geluid en slagschaduw. “Je zou alleen wat bezwaar kunnen hebben qua zicht”, klonk het toen.

Terecht protest tegen komst windmolens
Dankzij het actiecomité Rust in Zandhoven, en gesteund door N-VA Zandhoven, dienden maar liefst 888 inwoners een bezwaarschrift in tegen de plannen, omdat ze terecht vreesden voor overlast. Immers zouden de windmolens veel te dicht bij de woonkernen komen te staan.

Oorspronkelijke aanvraag vangt uiteindelijk bot
Het CD&V-gemeentebestuur keerde noodgedwongen haar kar en gaf uiteindelijk negatief advies voor de bouw van de windturbines. Dit werd ook gevolgd door de provincie Antwerpen en het gewest. Groot was de verrassing toen bevoegd minister Joke Schauvliege (CD&V) tegen alle negatieve adviezen in toch besliste om groen licht te geven voor de bouw. Gelukkig werd de vergunning uiteindelijk betwist en alsnog vernietigd bij de Raad voor Vergunningsbetwisting.

Nieuwe aanvraag, nieuwe bezwaarschriften
Midden september 2019 diende W-Kracht een wijzigingsverzoek in bij Schauvlieges opvolger Koen Van den Heuvel (CD&V). Het enige verschil met de oorspronkelijke aanvraag was dat de windmolens 10 meter lager zouden zijn dan de 150 meter die eerst gepland stond. Koen Van den Heuvel gelastte een nieuw openbaar onderzoek waardoor de inwoners opnieuw verplicht werden om bezwaarschriften te verzamelen. Dankzij de tomeloze inzet van het actiecomité Rust in Zandhoven, en met de volledige steun van N-VA Zandhoven, werden deze keer 1244 (!) bezwaarschriften verzameld.

Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir keert geen vergunning uit, ook beroep bij Raad voor Vergunningsbetwistingen nu geweigerd
De huidig bevoegde minister van Omgeving volgde in 2020 het negatief advies en keerde geen vergunning uit. Toch ging W-Kracht, tegen alle negatieve adviezen in, alsnog in beroep bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen. Die oordeelde nu dat het beroep verworpen wordt en de argumenten tegen de komst van de windmolens nabij de dorpskernen van Massenhoven en Viersel ontvankelijk worden verklaard.

Afdelingsvoorzitter Dieter Stulens reageert dan ook wederom opgelucht: "Als N-VA Zandhoven zijn wij absoluut niet tegen windmolens, maar wel tegen windmolens zonder draagkracht. Vanaf het begin van dit project was duidelijk dat de omwonenden terecht vreesden voor overlast aangezien de windmolens te dicht bij de woonkernen zouden komen te staan. We zijn blij dat de Raad voor Vergunningsbetwistingen het advies van de bevoegde minister, in tegenstelling tot haar voorganger Joke Schauwvliege, volgt. We hopen nu dat W-Kracht zich eindelijk neerlegt bij de beslissing en zullen het dossier uiteraard mee verder opvolgen.”