Voorlopig geen windmolens in Zandhoven. Dankzij of ondanks de CD&V?

Op 12 augustus 2019, over deze onderwerpen: Oppositiewerk, Windmolendossier

Op 18 juli werd het nieuws gecommuniceerd dat het erop lijkt dat er dan toch geen windmolens komen aan het Albertkanaal langs Waterschap in Viersel en Bisschoppenhof in Massenhoven.

CD&V-gemeentebestuur laaiend enthousiast over project: “je zou alleen wat bezwaar kunnen hebben qua zicht”
Nochtans was het CD&V-gemeentebestuur in 2017 laaiend enthousiast over de komst van de windmolens. Het kondigde dan ook trots in de pers een infoavond aan die op 13 juni 2017 in de raadzaal van het gemeentehuis zou plaatsvinden. Burgemeester Luc Van Hove (CD&V) lichtte toen toe in Gazet van Antwerpen: “Hierbij worden alle aspecten van het project toegelicht. Als gemeente zijn wij voor groene energie. De twee plaatsen die W-kracht voorstelt, lijken goed gekozen. Op Waterschap staat alleen een al jaren leegstaande boerderij in de buurt. Het verwilderd perceel privégrond waarop de molen zou komen, is eigendom van iemand uit Wommelgem. Ook in Bisschoppenbos, achter Eurobeton, staan er nauwelijks huizen. Je zou alleen wat bezwaar kunnen hebben qua zicht. Wat het geluid en de slagschaduw betreft: dat lijken hier geen problemen. Het gaat om twee middelgrote windturbines.”

Actiecomité ‘Rust in Zandhoven’ verzamelt 888 bezwaarschriften
Dankzij het actiecomité ‘Rust in Zandhoven’, dat tegen het windmolenproject gekant is, dienden maar liefst 888 inwoners een bezwaarschrift in tegen de plannen, omdat ze terecht vrezen voor overlast. Immers zijn de windmolens veel te dicht bij de woonkernen gelegen.

CD&V-gemeentebestuur keert noodgedwongen kar
Uiteindelijk keerde ook het CD&V-gemeentebestuur noodgedwongen haar kar, en werd het door de Zandhovenaren gedwongen om van mening te veranderen en negatief advies voor de bouw van de windturbines te geven. Dit werd ook gevolgd door de provincie Antwerpen en het gewest. Groot was de verrassing toen toenmalig minister van Omgeving en Natuur Joke Schauvliege (CD&V) toch besliste om groen licht te geven voor de bouw.
Belanghebbende omwonenden en de gemeente gingen uiteindelijk in beroep bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen. De uitspraak die volgde op 2 juli 2019 heeft de vergunningsbeslissing dan toch vernietigd. Echter is enige voorzichtigheid toch geboden. Zo is het mogelijk dat huidig minister Koen Van den Heuvel (CD&V) de vergunning uiterlijk binnen de 4 maanden alsnog toekent.

Ere wie ere toekomt
N-VA-afdelingsvoorzitter Dieter Stulens licht toe: “CD&V-burgemeester Luc van Hove kondigt trots aan op sociale media dat Zandhoven 4-3 voorstaat tegen W-Kracht. Toch horen de pluimen op de rechtmatige hoed te komen. Ere dus wie ere toekomt. Zonder het actiecomité ‘Rust in Zandhoven’ had het CD&V-gemeentebestuur het windmolenproject blijven steunen.”
Of hoe nakende gemeenteraadsverkiezingen en oppositie een gemeentebestuur toch tot betere inzichten doet komen. Wordt ongetwijfeld vervolgd.